فلسفه وجودي وماهيت شيعه چيست ؟
پاسخ
در اصطلاح به پيروان اميرالمؤمنين علي عليه السلام شيعه مي گويند و ماهيّت شيعه همان ماهيّت اسلام است (منظور شيعه اَثناعشريّه يعني کساني که دوازده امام حق را که اولين آن اميرالمؤمنين علي عليه السلام و آخرين ايشان حضرت مهدي عليه السلام مي باشد را قبول دارند.)
حضرت علي عليه السلام پيرو پيغمبر بوده پس شما چراپيروعلي عليه السلام هستيد؟
پاسخ
پيروي از حضرت علي عليه السلام ، منطبق است بر آيات قرآن که معروفترين آن آيه ي تبليغ است (يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليک من ربک ... سوره ي مائده آيه ي 67) اين آيه در غدير خم ، پس از اينکه پيامبر (ص) بعد از بجا آوردن اعمال حجّ (حجّه الوداع)،به مدينه بر مي گشتند، نازل شد. طبق نظر علماي شيعه وبسياري از علماي اهل سنّت در اين آيه خداوند متعال ، به پيامبر(ص) وحي کرد که حضرت علي عليه السلام را به جانشيني خود بگمارد. (چننانچه امام فخر رازي،آلوسي ، ميبدي که از بزرگان و معروفين اهل سنّت هستند در تفسير اين آيه ، جريان غدير خم را نقل مي کنند ، که شما مي توانيدبه کتب تفسيري ايشان مراجعه نمايند).
همچنين منطبق است بر فرمايش پيامبر گرامي اسلام (ص) که مي فرمايد: من شما را ترک خواهم کرد و دو چيز گرانبها را نزد شما باقي خواهم گذاشت :يکي کتاب خدا (قرآن) و ديگري عترتم را (اهل بيتم عليهم السلام) که اين دو از هم جدا نمي باشند تا روز قيامت که بر من وارد شوند. (اين حديث را بسياري از علماي اهل سنّت نقل نموده اند.)
آیا این آیه با معصوم بودن پیامبر (ص) سازگار است؟ اگر پیامبر اسلام و سایر پیامبران معصوم از گناه هستند،پس مقصود از آمرزیدن گناه پیامبر در آیه اِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً،لِیَغْفِرَ لَکَ اللهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّر ... چیست؟!
پاسخ
نخست باید توجّه داشت که پایه گذاران نهضت ها و مردان انقلابی که برخلاف مسیر افکار عمومی گام برمی دارند و می خواهند جامعه منحط و آلوده را با برنامه های مترقّیانه خود اصلاح کنند،در نخستین قدم،با یک رشته مخالفت ها و دروغ ها و نسبت های ناروا و تهمت های بی اساس روبه رو می شوند،تهمت زدن یکی از حربه های رایج در جامعه های عقب افتاده است که رجال و شخصیت های بارز خود را بر اثر کوتاهی فکر و کمی ظرفیت آماج تیرهای زهر آگین تهمت ها و نسبت های ناروا قرار می دهد.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز از این قائده مستثنی نبوده آن حضرت نیز با مخالفت قریش وتهمت های بی اساس آنان روبه رو گردید،کسی که تا دیروز امین و راستگو و پرهیزکار قریش بود از روزی که با افکار پست آنها مخالفت نمود و مردم را به خدا پرستی دعوت کرد به سحر وبه جنون و افتراء بر خدا متّهم گردید و قرآن این تهمت ها را ازآنان نقل کرده بطور مسلّم این گونه نسبت ها اگر درحقّ عدّه ای مؤثر نباشد،درباره عدّه ای ساده لوح و کم ظرفیت باعث شک و تردید در صدق گفتار و ادّعای پیامبر می باشد و راستی یک دسته از مردم برای مدّتی در شکّ و تردید و دو دلی نسبت به این تهمت ها به سر می برند.
درباره
پرسش و پاسخ , پرسش و پاسخ اعتقادی ,
درباره ما
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
نظرسنجی
نظر شما درمورد مطلب ذکر شده چیست ؟
آمار سایت