loading...
منتظران آخرین منجی
الحقیر بازدید : 135 دوشنبه 07 فروردین 1391 نظرات (0)

                    

 

روان شناسي خانواده در پرتو كلام معصومان ع

الف) ازدواج
ازدواج، قراردادي بين زن و مرد است كه در هر جامعه بر اساس قواعد خاصي برقرار مي‌شود. اين عقد، مرحله مهمي ‌از زندگي زن و شوهر را به دنبال دارد كه بسياري از نيازهاي آن دو از اين طريق تأمين مي‌شود. ازدواج، در كلام اولياي دين اسلام در مرتبه اول سنت الهي1 و سنت همه پيامبران 2 به ويژه پيامبر اسلام ـصلي الله عليه و آله‌ـ اعلام شده است3. بخش مهمي ‌‌از نيازهاي انسان، مانند نياز جنسي، نياز دلبستگي و نياز به رشد و تعالي در پرتو ازدواج به بهترين نحو تأمين مي‌شود. اين نيازها از نظر روان شناسي جزء نيازهاي طبيعي انسان است كه همه انسان هاي سالم را در مرحله‌اي از زندگي درگير خود مي‌سازد4. بي‌توجهي و عدم ارضاي هر نياز انساني، موجب ناكامي‌ فرد و بروز ناهنجاري در او مي‌شود، از اين رو حركت انسان در مسير طبيعي، جز با ازدواج در مقطعي مناسب از زندگي، يعني جواني مقدور نيست. اين تحليل روان‌شناختي، كلام اولياي دين اسلام -عليهم السلام- را مبني بر اين‌كه ازدواج، سنت الهي و شيوه انبياء است، تبيين مي‌كند. «حصور» بودن [=ازدواج نكردن] دو پيامبر، حضرت عيسي و حضرت يحيي را مي‌توان استثنايي ميان انسان‌ها دانست، چنان‌كه اصل تولد حضرت عيسي و فرزنددار شدن حضرت زكريا(=‌‌پدر حضرت يحيي) در پيري، موارد استثنايي در طول تاريخ است و نمي‌تواند الگويي براي انسان‌ها در نظر گرفته شود، در حالي كه همه انبيا و اولياي الهي به اين سنت پايبند بودند.
اكنون با بررسي آثار ازدواج، تأثير آن را بر رشد و كمال انساني بررسي مي‌كنيم.

ب) آثار ازدواج
هر انسان در مرحله بلوغ و پس از آن، با نياز جنسي مواجه مي‌شود. ازدواج، يك بستر طبيعي و مناسب براي تأمين اين نياز است. در اين پديده يك رابطه جدّي بين زن و مرد، زمينه مناسب و سالمي‌‌براي ارضاي اين نياز فراهم مي‌كند. از آن‌جا كه اين

الحقیر بازدید : 99 دوشنبه 07 فروردین 1391 نظرات (0)

روان‌شناسي خانواده در پرتو كلام معصومان ـ عليهم السلام ـ

اصول روابط زن و شوهر :   زن و شوهر، در جايگاه مهم‌ترين ركن خانواده، در كارآمدي، سلامت و نيل به اهداف ازدواج و تشكيل خانواده، نقشي اساسي بر عهده دارند. هر گونه ضعف و اختلال در شخصيت زن و شوهر و روابط آن‌ها، نه تنها رابطه خطي آن‌ها بلكه، همه اعضا و كاركردهاي خانواده را تحت تأثير قرار مي‌دهد؛ بنابر اين، قدم اول براي تحكيم خانواده، برقراري روابط مناسب بين زن و شوهر است. در اين بخش، اصول روابط زن و شوهر را از ديدگاه اسلام، مي‌پردازيم.
اصل اول:
توجه به تفاوت‌هاي رواني زن و مرد
امر مهمي كه معمولاً در ابتداي ازدواج مورد غفلت بسياري از زوجين قرار مي‌گيرد، تفاوت‌هاي شخصيتي آن‌ها با يكديگر است. تفاوت‌هاي فرهنگي، قومي و تربيت خانوادگي هر يك از زوجين، زمينه‌هاي تفاوت شخصيتي آنها است؛ اما آنچه تازه مي‌نمايد، تفاوت‌هاي رواني بين دو جنس زن و مرد است. هر يك از زن و مرد، طرف مقابل را بر اساس الگوي جنسيتي خود مي‌سنجد. هر چند افراد تا پيش از ازدواج، با جنس مخالف در خانواده اصلي خود يا ساير محيط‌ها ارتباط‌هايي داشته‌اند، رابطه جديد آن‌ها با همسر از نظر كمي و كيفي و عمق، بيش از رابطه با هر فرد ديگر است. زن و شوهر، با ديدن تشابهات و مشتركاتي، خويش را همسان يكديگر دانسته‌اند؛ ولي پس از ازدواج، با تفاوت‌هاي جدي مواجه مي‌شوند كه همين امر، به طور طبيعي سبب بروز اختلافات مي‌شود.

زن، جزئي‌نگري و نگاهي زيبايي‌شناختي دارد؛ به ظرايف امور دقت مي‌كند و كمتر، نگاه جامع و كلي به امور دارد. مرد، كلي‌نگر است و به ظرايف امور، كمتر توجه مي‌كند. تنوع رنگ و الگوي لباس، نوع آرايش و انتخاب‌هاي گوناگون زن، بسيار گسترده‌تر از مرد است. علايق زن، بيشتر توجه به همسر و امور خانوادگي است؛ در حالي كه همت مرد، بيشتر متوجه مسائل  اجتماعي و بيرون خانواده است.
الحقیر بازدید : 97 دوشنبه 07 فروردین 1391 نظرات (0)

روان شناسي خانواده در پرتو كلام معصومان ع

الف) ازدواج
ازدواج، قراردادي بين زن و مرد است كه در هر جامعه بر اساس قواعد خاصي برقرار مي‌شود. اين عقد، مرحله مهمي ‌از زندگي زن و شوهر را به دنبال دارد كه بسياري از نيازهاي آن دو از اين طريق تأمين مي‌شود. ازدواج، در كلام اولياي دين اسلام در مرتبه اول سنت الهي1 و سنت همه پيامبران 2 به ويژه پيامبر اسلام ـصلي الله عليه و آله‌ـ اعلام شده است3. بخش مهمي ‌‌از نيازهاي انسان، مانند نياز جنسي، نياز دلبستگي و نياز به رشد و تعالي در پرتو ازدواج به بهترين نحو تأمين مي‌شود. اين نيازها از نظر روان شناسي جزء نيازهاي طبيعي انسان است كه همه انسان هاي سالم را در مرحله‌اي از زندگي درگير خود مي‌سازد4. بي‌توجهي و عدم ارضاي هر نياز انساني، موجب ناكامي‌ فرد و بروز ناهنجاري در او مي‌شود، از اين رو حركت انسان در مسير طبيعي، جز با ازدواج در مقطعي مناسب از زندگي، يعني جواني مقدور نيست. اين تحليل روان‌شناختي، كلام اولياي دين اسلام -عليهم السلام- را مبني بر اين‌كه ازدواج، سنت الهي و شيوه انبياء است، تبيين مي‌كند. «حصور» بودن [=ازدواج نكردن] دو پيامبر، حضرت عيسي و حضرت يحيي را مي‌توان استثنايي ميان انسان‌ها دانست، چنان‌كه اصل تولد حضرت عيسي و فرزنددار شدن حضرت زكريا(=‌‌پدر حضرت يحيي) در پيري، موارد استثنايي در طول تاريخ است و نمي‌تواند الگويي براي انسان‌ها در نظر گرفته شود، در حالي كه همه انبيا و اولياي الهي به اين سنت پايبند بودند.
اكنون با بررسي آثار ازدواج، تأثير آن را بر رشد و كمال انساني بررسي مي‌كنيم.

ب) آثار ازدواج
هر انسان در مرحله بلوغ و پس از آن، با نياز جنسي مواجه مي‌شود. ازدواج، يك بستر طبيعي و مناسب براي تأمين اين نياز است. در اين پديده يك رابطه جدّي بين زن و مرد، زمينه مناسب و سالمي‌‌براي ارضاي اين نياز فراهم مي‌كند. از آن‌جا كه اين نياز طبيعي است، اگر در بستر ازدواج تأمين نشود، بايد سركوب شود يا در بستر ناسالم اخلاقي و بهداشتي تأمين شود و هر دو روند، به سلامت فرد و روند رشد او آسيب وارد مي‌كند. در هر صورت، نياز جنسي دغدغه خاطري براي فرد پديد مي‌آورد كه انرژي رواني او را تحليل برده و تمركز او را در جهت نيل به اهداف علمي ‌و رواني تضعيف مي‌كند.

همان‌گونه كه اشاره شد، نياز دلبستگي و انس، در طبيعت انساني وجود دارد و همين نياز، عاملي براي آفرينش انساني به نام حوّا در كنار حضرت آدم بود.5 اين نياز، در كودكي به سبب رابطه مناسب پدر و مادر تأمين مي‌شود. در جواني و بزرگسالي،

درباره ما
این سایت در نظر دارد به امید خدا و یاری امام زمان (عج) بتواند برای معرفی دین و امام زمان قدمی بردارد شاید از ما راضی شوند . برای سلامتی و تعجیل در فرج آن حضرت 5 صلوات بفرستید .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما درمورد مطلب ذکر شده چیست ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 42
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 133
  • بازدید ماه : 111
  • بازدید سال : 699
  • بازدید کلی : 13,045