loading...
منتظران آخرین منجی
الحقیر بازدید : 99 دوشنبه 07 فروردین 1391 نظرات (0)

سالك مجاهد، آيت الله شيخ محمد تقي اصفهاني (معروف به آقا نجفي)

اين عالم بزرگوار، در سال 1262 ق در خانواده علم و تقوا و مجاهدت در راه اسلام ديده به جهان گشود. پدر وي آيت الله شيخ محمد باقر، فرزند فقيه مشهور، مرحوم آيت الله شيخ محمد تقي صاحب كتاب هداية المسترشدين مي‌باشد. مرحوم آيت الله محمد تقي (آقا نجفي) تحت نظر پدري عالم و رباني و در محيطي طيب تربيت مي‌پذيرد كه از بركت آن، او و همة برادرانش، مجتهد و متخصص در دين و از افتخارات حوزه علميه مي‌شوند.
تحصيلات
مرحوم آقا نجفي، با پشتكار وافر، پس از گذراندن مراحل اوليه تحصيل، با نظر پدر و براي تكميل مدارج علم و معارف، راهي نجف اشرف مي‌شود، و با تلاش و مجاهدت و توسل به ساحت مقدس اهل‌بيت عليهم السلام به ويژه حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام - به مقامات عاليه نائل مي‌شوند؛ تا آن‌جا كه مرحوم معلم حبيب آبادي مي‌نويسد:

در نتيجه مذاكرات در فقه و اصول، ازجمله فحول گرديد و به مقام اهل توحيد و عرفان رسيد و در برخي از علوم ديگر، چون: حكمت، كلام و بعضي از رياضيات و غيره نيز از  اطلاع وافي برخوردار بود. و در اثر حافظه محيّر العقول كه دارا بود، از رؤوس مسائل فقهيه استحضاري تمام فراهم آورد.



اساتيد

1. مرحوم ميرزا آيت الله محمد حسن حسيني شيرازي كه از شاگردان شيخ انصاري بود. مرجعيت عام و زعامتي كه اين بزرگوار به دست آورد، براي كمتر كسي از مراجع پيش آمده بود؛ به ويژه با فتواي معروف او دربارة تحريم تنباكو، عظمت و قدرت تشيع و مرجعيت آن،‌ به اثبات رسيد.

2. مرحوم شيخ مهدي آل كاشف الغطا: اين بزرگوار هم از فقهاي جليل و بسيار مورد نظر شيخ انصاري و استاد بسياري از بزرگان و فحول حوزه بود.

3. مرحوم سيدعلي شوشتري كه به ويژه در عرفان عملي و اخلاق، همچون شمس در ظلمات، نقش بسيار مهم و بسزايي در حيات معنوي و دسترسي مرحوم آقا نجفي به مراتب عالي اخلاقي‌ دارد. مرحوم آقا نجفي، به واسطه دستورالعمل‌ها و ختوماتي كه از مرحوم شوشتري مي‌گرفت به بسياري از معارف و رجال الهي دست مي‌يافت و استفاده وافر برد كه در كتاب مفتاح السعادة و اشاره ايمانية به آن اشاره فرموده‌ است.



شاگردان

عده زيادي از علماء و فضلاء از آن بزگوار استفاده برده‌اند؛ از جمله: سيد احمد حسيني خوانساري، شيخ اسدالله فاضل بيدآبادي، حاج آقا حسين بروجردي و ملامحمد جواد صافي گلپايگاني.

آثار: مرحوم آقا بزرگ تهراني مي‌فرمايد:

آثار و تأليفات او زياد است و مجلس درسش مملو از فضلا و طلاب بوده است. تعدادي از آثار او عبارتند از: اسرار الزيارة، اشاره ايمانية، فقه الامامية (12 مجلد)، مفتاح السعادة، جامع السعادة، اخلاق المؤمنين...



غروب خورشيد

مرحوم آقا نجفي، پس از سال‌ها تزكيه نفس و كسب كمالات ظاهري و باطني و دفاع از اسلام و تشيع و مبارزه جانانه با دشمنان به ويژه بهائيت، به جوار حضرت حق شتافت و در سال 1332ق در شهر اصفهان رحلت كرد. پيكر پاكش جنب ميدان امام، كنار مرقد امامزاده احمد عليه السلام به خاك سپرده شد.



دستورالعمل:

در پايان، نوشتار خود را به دو كلام و دستور راه از آن عالم كم نظير مي‌آراييم:



1. گزيده‌اي از كلام او است كه حاوي نكاتي كليدي براي سلوك است

اي فقير! اگر درست تدبر نمايي، اخلاق حميده شرعيه كه از شريعت برحسب طريقت است، همه مرتبط و منجر به مقام آشنايي به درگاه حق و اولياي حق است و دفع اخلاق ذميمه كه در شريعت و «طريقت» لازم است، مُشعر بر يگانگي است.

طريقت عبارت است از تأسي به اخلاق شرعيه؛ پس طريقت جزء شريعت است و هر دو، موصل به مقام حقيقت هستند: )الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا1(. پس مفهوم هر سه، راجع به يك معناست و مغايرت، اعتباري است و هر سه، از صراط مستقيم مي‌باشند.

اي فقير! خداوند -عز اسمه- كلمة جامعه‌اي فرموده كه: )اهدنا الصراط المستقيم(2. باطن اين صراط، اميرمؤمنان‌عليه السلام است كه مرتبة ولايت باشد و معناي ديگر صراط،‌ شريعت مقدسه است كه موصل به مقام محبت الله مي‌شود و قرآن عظيم است كه )ان هذا القرآن يهدي.... (3 و تقواست كه )ان تتقوا الله يجعل لكم فرقاناً(4 و محبت الله كه )يحبّهم و يحبّونه(5 و طريقة مرتضويه است كه )تخلقوا باخلاق الله(6 ، يعني بالاخلاق التي قرّرها الله سبحانه في كتابه الكريم و سنة رسوله صلي الله عليه و آله7

- بدان! بزرگترين و بايسته‌ترين كار ]براي سالك[ چنگ زدن به عنايت پيامبر اسلام و اهل بيت پاك او‌عليهم السلام و جلب شفاعت آنان است. آنان - چون ستارگان- وقتي يكي از ديده پنهان شود، ديگري بدرخشد. زندگي و خط مشي آنان را الگوي خويش كن؛ بي‌گمان آنان بهترين الگو و پيشوايند.



2. اصلاح قوه خيال، يكي از راه‌هاي بسيار مهم و مؤثر در توجه و قرب انسان به حضرت رب العالمين و مورد نظر عرفاني نحلة نجف قرار دارد؛ تا جايي كه اصلاح قوه خيال را اول سلوك مي‌دانند؛ لذا براي اتصال و روشن شدن قلب به نور الله و طاهر شدن قوا و در نتيجه، سلامت حرم الهي به اذكار و اوراد و مراقبه سفارش مي‌كنند؛ چنان كه مرحوم آقا نجفي دركتاب اشارة ايمانية مي‌فرمايد:

اي فقير! اين اذكار و اوراد و مراقبات و توجهات و طرق سلوك و معاني كه علماي عارفين و اساتيد راسخين واولياي كملين بيان فرموده‌‌اند، همه اين‌ها از جهت تكميل توحيد و وصول به مقام ذكر و شهود است )و لذكر الله اكبر(.8

اي فقير! اول سلوك، تصحيح خيال است كه آن را قلب سليم مي‌نامند؛ يعني به غير حق - مها امكن ]=تا جايي كه ممكن است[- توجه ننمايد و از حجب ظلمانيه و خطوات موهومه، قلب را فارق نمايد، تا قابل فكر و ذكر و وصول به مقام فيض و محبت و عشق و معنا و علم و مكاشفة لدني گردد كه اين را محسن نامند كه خداوند فرموده: )وكذلك نجزي المحسنين9(.10


نويسنده: مرتضي صالحي
پی‌نوشت‌ها:

ــــــــــــــــــــــــ

1 . سوره عنكبوت: 69. (كساني كه براي ما جهاد كنند، بي‌ترديد، آنان را به راه‌هايمان هدايت مي‌كنيم).

2 . سوره حمد: 6. (ما را به راه راست هدايت فرما).

3 . سوره اسراء: 9 (همانا اين قرآن، به آنچه كه استوارتر است، هدايت مي‌كند).

4 . سوره انفال: 29 (اگر تقواي الهي پيشه كرديد، برايتان فرقان ]=وسيلة تشخيص حق و باطل[ قرار مي‌دهد).

5 . سوره مائده: 54. (او ]=خدا[، آنان را دوست دارد و آنان، خدا را).

6 .  ؟ (به اخلاق خدا، متخلق شويد).

7 . در حريم وصال، ص147..

8 . سوره حديد: 16. (و بي‌ترديد، ياد خدا بزرگ‌تر ]‌و مهم‌تر[ است).

9 . سوره انعام: 84. (و اين چنين، محسنان را پاداش مي‌دهيم).

10.  در حريم وصال، ص148.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
این سایت در نظر دارد به امید خدا و یاری امام زمان (عج) بتواند برای معرفی دین و امام زمان قدمی بردارد شاید از ما راضی شوند . برای سلامتی و تعجیل در فرج آن حضرت 5 صلوات بفرستید .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما درمورد مطلب ذکر شده چیست ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 70
  • بازدید ماه : 48
  • بازدید سال : 636
  • بازدید کلی : 12,982